Какао

Шоколадът е една от най-обичаните храни в света. През последните няколко години осъзнахме, че в суровата си форма той е изключително полезен за здравето ни. Theobroma cacao е малко вечнозелено дърво, което вирее в тропически климат, най-вече в Южна Америка. От плодовете му се добива какао – основната съставка, използвана в производството на шоколад. Макар обработеният шоколад да е с високо съдържание на мазнини и захар, самото какао си е суперхрана – богато е на антиоксиданти и се счита за средство за подсилване на сърцето и намаляване на риска от инсулт и рак.

Какаото може да се намери в няколко форми, които се получават щом пулпата от зрелите семена ферментира и зърната се изсушат. То е суров природен продукт и много от хранителното му съдържание се запазва.

И то какво съдържание! Какаото съдържа множество антиоксидантни флавоноиди – какаовата флавоноидна група е позната събирателно като флаваноли. Освен това съдържа аминокиселини и хранителни вещества, което прави какаото изключително ценна част от всяко здравословно хранене.

Ползите от какаото за здравето включват:

Какаото е изключително богато на антиоксиданти. Антиоксидантното действие на храните се измерва по скалата ORAC (oxygen radical absorbance capacity – способност за усвояване на кислородни радикали). В това отношение какаото е по-богато на антиоксиданти даже от водещите в този клас асаи (акай) бери. Флаванолите в какаото неутрализират свободните радикали в тялото ни на молекулярно ниво и така предпазват клетките от увреждане. Освен това помагат на организма да произвежда азотен оксид, който е нужен за правилното функциониране на сърцето и нормализирането на кръвното налягане.

Едно от известните проучвания на Харвардския медицински университет изследва действието на какаото върху индианците куна от Панама като сравнява група, която обичайно пие големи количества домашно приготвено какао, с друга група с по-съвременни хранителни навици. Резултатите били изумителни: казано по-просто, сред групата консумираща какао имало много по-малко случаи на удар, сърдечносъдови заболявания и рак, отколкото при другата група.

Антиоксидантите в какаото потискат окислението на LDL-холестерола („лошия” холестерол) и образуването на атеросклеротична плака (втвърдени артерии). Също така намаляват склонността на тромбоцитите да се слепват едни с други и да образуват причиняващи инсулт тромби. Те регулират реакциите на клетъчните стени на кръвните телца при възпаление и по този начин имат противовъзпалително действие върху целия организъм. Какаовите антиоксиданти помагат да метаболизираме захарта – механизъм, който стабилизира организма ни и премахва симптомите на хипогликемия и диабет.

50% масата на какаото се състои от мазнини. Никоя от трите налични мазнини обаче не е вредна за нас. Една от тях е олеинова киселина, която се съдържа в зехтина и се счита за ефикасно полезна. Другите – стеаринова и палмитинова киселина – изглежда нямат формиращо холестерол действие, когато консумираме какао. Повечето обработен шоколад може да има наистина противоположния ефект по отношение на холестерола и телесните мазнини, причинен от мазнини и захари, които се добавят в последствие. Благодарение на липсата на обработка за отстраняване на мазнините от целите и счукани зърна, от тяхната хранителна стойност се запазва най-доброто възможно количество. Какаовите цели и счукани зърна са почти най-суровата форма, в която може да се консумира какаото. Какаото на прах е също суров продукт, но мазнините са му извлечени. В резултат на това хранителната му стойност е малко по-ниска отколкото на целите и счукани зърна – един вид компромис заради статута му на храна с ниско съдържание на мазнини.

Какаото съдържа и няколко аминокиселини, в това число триптофан, за който се счита, че подпомага релаксацията и подобрява съня и аргинин, свързан с възстановяването на мускулите след упражнения. Високото съдържание на магнезий в какаото е също важно за състоянието на мускулите и костите, както и за баланса на химията в мозъка.